WYDZIAŁ PIELĘGNIARSTWA I POŁOŻNICTWA (studia stacjonarne od poniedziałku do piątku)
3-LETNIE STUDIA I STOPNIA LICENCJACKIE – STACJONARNE
PRZEDMIOTY KTÓRE MUSISZ ZDAĆ NA MATURZE:
do wyboru jeden z przedmiotów: biologia albo chemia albo matematyka albo fizyka albo fizyka i astronomia (poziom podstawowy lub rozszerzony); język polski - kryterium dodatkowe
W trakcie studiów przekazywana jest wiedza i kształtowane są umiejętności praktyczne niezbędne do pracy w zawodzie ratownika medycznego. Ich ukończenie wymaga opanowania wiedzy teoretycznej z zakresu ratownictwa medycznego i specjalistycznego, medycyny ratunkowej, wielu umiejętności praktycznych oraz sprawności psychofizycznej.
Czekają cię przedmioty z podstawowej wiedzy o człowieku (jak anatomia czy fizjologia), przedmioty kierunkowe (np. medyczne czynności ratunkowe wykonywane na zaawansowanych fantomach) i wiele przedmiotów klinicznych na oddziałach szpitalnych.
Umiejętność działania podczas wypadków zbiorowych przećwiczysz w pracowni wirtualnej rzeczywistości, a pierwszy kontakt z pacjentem nawiążesz już podczas II semestru 1. roku.
Ratownictwo medyczne, to studia stacjonarne I – go stopnia ( 3-letnie studia), a po ich ukończeniu student uzyskuje tytułu licencjata.
Zapytaliśmy kilku naszych studentów, komu poleciliby studia na kierunku ratownictwo medyczne:
Na pewno osobom odpornym psychicznie i zdolnym oddzielić pracę i obowiązki od emocji. Nie trzeba być bardzo wysportowanym, ale na pewno co najmniej sprawnym i wydolnym fizycznie, bo pacjent i sprzęt potrafią ważyć nawet ponad 100 kilogramów, co dla dwóch osób pracujących w karetce może być wyzwaniem.
Michał Komorowski
Osobom, które chcą w przyszłości związać się z tą dziedziną, którzy nie boją się ryzyka, lubią wyzwania, chcą pomagać ludziom oraz nie lubią nudnej, siedzącej pracy.
Aleksandra Lisowska
Poleciłabym ten kierunek każdemu, kto stawia czyny nad słowa, kocha ludzi i wyzwania oraz tryska energią i pasją do ratownictwa!
Weronika Rodobolska
Zapytaliśmy kilku naszych studentów, dlaczego wybrali ratownictwo medyczne:
Ratownictwo medyczne traktuję jako wyzwanie. Chciałbym pomagać innym, a do tego potrzebne są konkretne umiejętności, które mogę zdobyć na tym kierunku. Poza tym zawsze poszukiwałem adrenaliny, a ten zawód również jej dostarcza. Każdy dzień jest inny i mnóstwo się dzieje – ratownik medyczny nie zna słowa „stagnacja”.
Michał Komorowski
Od dzieciństwa chciałam związać się z tym zawodem. Wcześniej w tym kierunku pozwoliły mi się kształcić PCK oraz WOPR. Jest to ciężki kierunek, wymagający dużo zaangażowania i nauki, zatem dodatkowe wyzwania sprawiają mi radość.
Aleksandra Lisowska
Chciałam pomagać ludziom, a to jest najlepszy sposób, bo nie ma nic cenniejszego niż życie.
Magdalena Redmerska
Zakład Ratownictwa Medycznego UMW jako jeden z pierwszych w Polsce dysponuje Pracownią Innowacyjnych Technik Symulacji, w której z użyciem narzędzi wirtualnej rzeczywistości można m.in. prowadzić symulację akcji ratowniczej podczas wypadku zbiorowego, czy nauczyć się przyjmowania helikoptera LPR.
Zapytaliśmy również kilku naszych studentów, dlaczego wybrali Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu:
Wysoki poziom nauczania i dużo możliwości rozwijania pasji i zainteresowań.
Nadia Krawiec
Wysoka jakość kształcenia, renoma i bliska odległość od uczelni do akademika sprawiła, że uznałam, iż to idealny wybór.
Aleksandra Lisowska
Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu oferuje wachlarz kół naukowych, sekcji sportowych i zespołów muzycznych. Poza tym jednoczy różnych ciekawych ludzi z całego świata i daje solidne przygotowanie do życia zawodowego. Kogo nie skusiłaby piękna stolica Dolnego Śląska?
Weronika Rodobolska
Od początku nauczania Ratownicy Medyczni na przedmiotach podstawowych zdobywają ogólną wiedzę o człowieku, poznają jego anatomię i fizjologię, żeby zrozumieć wszystkie procesy zachodzące w organizmie człowieka zdrowego, ale przede wszystkim u chorego, czy poszkodowanego. Dzięki tym przedmiotom poznają patofizjologię człowieka w stanie zagrożenia zdrowia.
Przedmioty kierunkowe takie jak np.: pierwsza pomoc czy medyczne czynności ratunkowe obejmują praktyczne umiejętności wykorzystywane w pracy zawodowej, takie jak: resuscytacja krążeniowo-oddechowa, zaopatrywanie ran, tamowanie krwotoków, przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych i wiele innych. Do nauczania wszystkich tych czynności wykorzystywane są zaawansowane fantomy i symulatory medyczne dające możliwość wielokrotnego przećwiczenia różnorodnych scenariuszy, a co najważniejsze, wiernie odzwierciedlają reakcje i stan poszkodowanego, dając poczucie realizmu, co podczas nauki jest niezwykle ważne.
Na dalszym etapie studiów rozpoczynają się zajęcia kliniczne na oddziałach szpitalnych, między innymi z przedmiotów: choroby wewnętrzne, chirurgia, ortopedia i traumatologia. Na tych zajęciach studenci uczą się o jednostkach chorobowych, ich rozpoznawaniu i leczeniu. Nasi studenci mają zajęcia w Centrum Symulacji Medycznej, zajęcia praktyczne w klinikach i oddziałach Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego we Wrocławiu, przy łóżku chorego; mają również zajęcia, praktyki i staże w szpitalnych oddziałach ratunkowych. Zajęcia prowadzone są w różnorodnej ciekawej i nowoczesnej formie przy wykorzystaniu nowoczesnych technik i sprzętu. Niezwykle ciekawe zajęcia prowadzone są w Zakładzie i Katedrze Medycyny Sądowej, gdzie studenci poznają m. in. aspekty prawne działań ratownika medycznego oraz konsekwencje ewentualnych błędów w postępowaniu czy związanych z zaniechaniem działań.
Początkowo duża część zajęć ma charakter teoretyczny i w dużym stopniu pokrywa obszary nauczania na innych kierunkach medycznych, w tym na kierunku lekarskim czy pielęgniarskim, w zakresie niezbędnym do pracy w zawodzie ratownika medycznego. Tym, co odróżnia kierunek ratownictwo medyczne od innych kierunków studiów, jest wczesne nawiązywanie kontaktu z pacjentem i oswajanie się z realiami panującymi w szpitalach. Już podczas drugiego semestru studiów prowadzone są zajęcia praktyczne na różnych oddziałach szpitalnych, dzięki niezwykle szerokiej i nowoczesnej bazie dydaktycznej i klinicznej oraz przede wszystkim dzięki doświadczonym pracownikom Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu i Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego we Wrocławiu.
Od trzeciego semestru na praktykę i zajęcia praktyczne kładziony jest jeszcze większy nacisk. Widać to zarówno podczas zajęć praktycznych w warunkach symulowanych jak i w trakcie zajęć praktycznych przy łóżku chorego w szpitalu. Podczas wielu zabiegów, w tym interwencji medycznych, czynności ratunkowych i pielęgnacyjnych, intubacji dotchawiczej, tracheotomii, zakładania dostępów naczyniowych obwodowych i centralnych, działań terapeutycznych i diagnostycznych, w tym porodów, czy też różnego rodzaju zabiegów operacyjnych, studenci mają możliwość nie tylko obserwowania, ale też asystowania przy części z nich.
Ponieważ studia trwają jedynie trzy lata, praktyki zaczynają się szybko, już po pierwszym semestrze. Odbywają się w podmiotach współpracujących z systemem Państwowego Ratownictwa Medycznego. Praktyki po drugim semestrze prowadzone są na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym. Wielu studentów po raz pierwszy poznaje realia pracy na SOR, spotyka się z pierwszym przypadkiem zatrzymania krążenia, zabiegami resuscytacyjnymi, a czasem niestety i śmiercią pacjenta. Po trzecim semestrze studenci realizują praktyki na dyżurach w Zespołach Ratownictwa Medycznego, jako dodatkowy członek zespołu, z którym wyjeżdżają do zgłoszeń, wezwań i interwencji. Plan studiów przewiduje łącznie ponad 600 godzin dydaktycznych praktyk.
Ratownictwo jako takie nie ma formalnych specjalizacji, ale po zakończeniu studiów można uczestniczyć w różnorodnych kursach i szkoleniach przygotowujących do pracy w warunkach specjalnych, na przykład w ratownictwie wodnym, wysokogórskim czy w warunkach ekstremalnych, w tym w warunkach konfliktu (tzw. medycyna taktyczna), a także pogłębiających wiedzę medyczną na certyfikowanych kursach międzynarodowych organizacji takich jak Europejska Rada Resuscytacji czy Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne.
Każdy ratownik po ukończeniu studiów musi stale szkolić się i pogłębiać wiedzę. Przez 5 lat po zakończeniu studiów ma obowiązek zdobyć minimum 200 punktów edukacyjnych, przyznawanych za udział w konferencjach i kursach, bądź przez publikowanie artykułów naukowych. Wytyczne dotyczące postępowania z pacjentem urazowym i prowadzenia resuscytacji zmieniają się cyklicznie, więc kształcenie ustawiczne ratownika medycznego jest wpisane w jego zawód.
Ratownik medyczny nie musi pracować jedynie w ambulansie zespołu ratownictwa medycznego lub w szpitalnym oddziale ratunkowym. Po kilku latach stażu można znaleźć zatrudnienie w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym. Osoby kochające góry mogą znaleźć zatrudnienie w GOPR/TOPR (oczywiście po zaliczeniu odpowiednich egzaminów i stażu). Ratownicy medyczni zabezpieczają imprezy masowe, ale też mogą prowadzić szkolenia z zakresu Pierwszej Pomocy i Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy. Zapotrzebowanie na takie szkolenia jest bardzo duże. Dla pasjonatów podróży czy osób widzących swoją karierę w jednostkach wojskowych istnieje możliwość wyjazdu na misje zagraniczne i praca w szpitalu polowym. Jest wiele dziedzin, w których ratownicy są potrzebni i doskonale się w nich odnajdują. Zawód ratownika niejednokrotnie ułatwia uzyskanie zatrudnienia czy rekrutację do takich jednostek jak Straż Pożarna, Straż Graniczna czy Policja. Biorąc pod uwagę tendencje demograficzne zapotrzebowanie na pracę ratowników medycznych będzie wzrastać. Ratownicy medyczni mogą znaleźć zatrudnienie w szeregu innych jednostek, które nie są bezpośrednio związane z zespołami ratownictwa medycznego, czy pracą w Pogotowiu Ratunkowym. Każdy, niezależnie od swoich możliwości fizycznych może po ukończeniu studiów na kierunku ratownictwo medyczne znaleźć interesującą pracę działając w różnych jednostkach, organizacjach czy firmach. Ratownik medyczny będzie zawsze poszukiwanym pracownikiem ze względu na posiadane umiejętności praktyczne, opanowanie i wiedzę, która znajdzie zastosowanie w wielu obszarach.
Zawód ratownika medycznego można wykonywać już po studiach licencjackich.
Absolwenci tego kierunku chętni do podjęcia studiów magisterskich na naszej uczelni, mogą to zrobić na kierunku zdrowie publiczne.
Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu wdraża, unikatowy w ofercie naszej i innych uczelni, projekt dla studentów kierunku ratownictwo medyczne – kurs KPP (kwalifikowanej pierwszej pomocy). Kurs przygotuje studentów tego kierunku do egzaminu, który pozwoli im uzyskać tytuł ratownika w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. Jako pierwsi z nowych możliwości skorzystają studenci ratownictwa medycznego, ale to dopiero początek.
Uczelnia wpisana została decyzją Wojewody Dolnośląskiego do rejestru podmiotów, którym zatwierdzono program kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. Co to oznacza dla studentów? Treści kształcenia będą rozszerzone, co umożliwi przystąpienie do egzaminu. Studenci nie będą musieli odbywać dodatkowego kursu. Zdając egzamin, uzyskają tytuł ratownika w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. I jeszcze w trakcie studiów będą mogli zdobywać niezbędne doświadczenie zawodowe pełniąc dyżury w patrolach ratowniczych podczas zabezpieczenia imprez masowych. Reguluje to Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie minimalnych wymagań dotyczących zabezpieczenia pod względem medycznym imprezy masowej.
Więcej szczegółów znajdziesz tutaj.
Limity miejsc na kierunku ratownictwo medyczne w rekrutacji 2024/2025:
72 miejsca na studia stacjonarne I stopnia.
W rekrutacji 2024/2025 na studia stacjonarne na ratownictwie medycznym o jedno miejsce starało się 5 osób. Aby dostać się na studia należało uzyskać 74 pkt. Na tym kierunku nie są prowadzone studia w formie niestacjonarnej, płatnej.
Rekrutacja 2023/2024 – 61 pkt./100 punktów rekrutacyjnych (przy rekrutacji wymagany był jeden przedmiot).
Rekrutacja 2022/2023 – 72 pkt./100 punktów rekrutacyjnych (przy rekrutacji wymagany był jeden przedmiot).
Rekrutacja 2021/2022 – 58 pkt./100 punktów rekrutacyjnych (przy rekrutacji wymagany był jeden przedmiot).
Rekrutacja 2020/2021 – 42 pkt./100 punktów rekrutacyjnych (przy rekrutacji wymagany był jeden przedmiot).
Rekrutacja 2019/2020 – 34 pkt./200 punktów rekrutacyjnych (przy rekrutacji wymagany był jeden przedmiot).
Rekrutacja 2018/2019 – 60 pkt./200 punktów rekrutacyjnych (przy rekrutacji wymagane były dwa przedmioty).
Rekrutacja 2017/2018 – 65 pkt./200 punktów rekrutacyjnych (przy rekrutacji wymagane były dwa przedmioty).
Maksymalna liczba punktów do zdobycia to 100.
Laureaci ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych oraz uczestnicy przedmiotowych olimpiad międzynarodowych zostają przyjęci – po spełnieniu warunków rekrutacji na I rok studiów – w pierwszej kolejności, w ramach limitu miejsc, otrzymując za każdy przedmiot kierunkowy po 100 punktów.
Finaliści ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej, otrzymują za właściwy przedmiot kierunkowy 100 punktów.
Na pierwszym roku olimpijczycy mogą liczyć na stypendium przyznawane przez Rektora Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, a także stypendium przyznawane przez Radę Miejską Wrocławia w wysokości do 1000 zł na okres 9 miesięcy.
Szczegółowe zasady przyjmowania na I rok studiów laureatów/finalistów/uczestników ogólnopolskich i międzynarodowych olimpiad przedmiotowych sprawdzisz w Uchwale Senatu UMW nr 1979.
Rekrutacja kandydatów na I rok studiów według tych zasad dotyczy olimpijczyków z roku rekrutacji lub roku kalendarzowego poprzedzającego rok rekrutacji.
1.Informacja o uczelnianym egzaminie wstępnym z języka polskiego
Egzamin wstępny z języka polskiego, organizowany przez Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu, jest obowiązkowy dla kandydatów ze świadectwem/dyplomem uzyskanym za granicą przyjmowanych na studia prowadzone w języku polskim w formie stacjonarnej i niestacjonarnej. Wyniki egzaminu stanowią dodatkowe kryterium kwalifikacji w rankingu kandydatów na limitowane miejsca, co oznacza, że uzyskane punkty nie są doliczane do sumy punktów rekrutacyjnych z przedmiotów kierunkowych.
Egzamin z języka polskiego, zostanie przeprowadzony w jednym terminie, określonym w harmonogramie rekrutacji, w formie zdalnej za pośrednictwem portalu testowego.
Egzamin, odpowiadający poziomowi B2, może składać się z części sprawdzającej rozumienie ze słuchu oraz części testowej, ze szczególnym uwzględnieniem słownictwa z zakresu biologii i chemii. Jego celem jest określenie stopnia znajomości języka polskiego przez kandydata.
Kandydat posiadający świadectwo uzyskane za granicą jest zobowiązany zarejestrować się w systemie rekrutacyjnym IRK w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji. Dotyczy również kandydatów z dyplomem IB/EB, gdy na tym świadectwie brak wyniku z nauczania języka polskiego.
Regulamin oraz terminy egzaminu z języka polskiego w formie zdalnej znajdziesz tu Zapoznaj się z nimi!
2.Informacja o uznawaniu uczelnianego egzaminu wstępnego UEW zdawanego z przedmiotów kierunkowych na innej uczelni – dla kandydatów ze świadectwem zagranicznym.
Informujemy, że w rekrutacji 2024/2025 Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu będzie uznawał zaświadczenia o wynikach z UEW przeprowadzonych od 2022r. przez inne akademickie uczelnie medyczne, na wzorze obowiązującym w roku 2022, z przedmiotów kierunkowych, obowiązujących dla danego kierunku studiów. Warunkiem uznania wyników z egzaminu wstępnego jest jego przeprowadzanie na arkuszach egzaminacyjnych przygotowanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną oraz ocenionych według standardów obowiązujących przy ocenianiu arkuszy egzaminu maturalnego.
W roku 2016 porozumienie o wzajemnym uznawaniu wyników egzaminów wstępnych na studia prowadzone w języku polskim, było zawarte przez następujące Uczelnie:
* Collegium Medicum UJ uznaje osiągnięcia kandydatów, uzyskane na egzaminach przeprowadzonych (w trybie ogólnopolskim) w innych uczelniach medycznych, ale Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu nie uznaje wyników egzaminu wstępnego zdawanego od 2016 r. w CM UJ , ponieważ CM UJ organizuje własne, a nie ogólnopolskie egzaminy dla kandydatów legitymujących się „starą maturą”.
Biuro ds Osób z Niepełnosprawnościami powstało po to, aby te osoby wspierać. Do każdej osoby zgłaszającej się do Biura podchodzimy indywidualnie, wspólnie szukając możliwości likwidacji barier wynikających z niepełnosprawności. W przypadku konieczności zapewnienia kandydatom z niepełnosprawnością wsparcia w procesie rekrutacji na I rok studiów niezbędne jest określenie swoich potrzeb oraz zgłoszenie ich bezpośrednio do Biura ds Osób z Niepełnosprawnościami lub Biura Rekrutacji. Wniosek o udzielenie wsparcia należy złożyć z odpowiednim wyprzedzeniem, najpóźniej w terminie do 6 tygodni przed terminami i czynnościami określonymi w harmonogramie rekrutacji, by umożliwić uczelni zapewnienie tego wsparcia w pożądanym czasie. Wszyscy kandydaci podchodzą do rekrutacji i przechodzą postępowanie kwalifikacyjne zgodnie z obowiązującymi na danym kierunku studiów warunkami rekrutacji.
Zachęcamy do zapoznania się z informacjami na stronie internetowej https://www.umw.edu.pl/pl/kierunek-lekarski/oferta-niepelnosprawne oraz znajdującym się tam regulaminem wsparcia osób ze szczególnymi potrzebami.
Kandydatom z niepełnosprawnością rekrutującym się na studia możemy zaoferować użyczenie sprzętu specjalistycznego ułatwiającego naukę (dyktafony, tablety, stetoskopy, pętle indukcyjne szyjne), natomiast osobom przyjętym na studia:
Biuro ds. Osób z niepełnosprawnościami
Pełnomocnik Rektora ds. Studentów i Doktorantów Niepełnosprawnych: dr Krzysztof Aleksandrowicz e-mail: krzysztof.aleksandrowicz@umw.edu.pl
Kontakt dla kandydatów – Komisja Rekrutacyjna
(dostępny po rozpoczęciu rekrutacji)
Ze względu na pandemię zalecamy kontakt mailowy:
rekrutacja.ratownictwo@umw.edu.pl
(71) 784 28 03
w godzinach: od 10:00 do 14:00
ul. J. Mikulicza-Radeckiego 4a, Wrocław
Kontakt dla kandydatów – Biuro Rekrutacji
rekrutacjaumw@umw.edu.pl
+48 665 866 669, +48 781 610 045
ul. J. Mikulicza-Radeckiego 4a, Wrocław
Kontakt dla PRZYJĘTYCH STUDENTÓW, którzy dostarczyli już swoje dokumenty rekrutacyjne – dziekanat Wydziału Nauk o Zdrowiu
wnoz@umw.edu.pl
(71) 784 18 12
ul. K. Bartla 5, Wrocław
Studenci podczas ćwiczeń akcji ratunkowej, ewakuują rannego z miejsca wypadku
Stronę prowadzi Biuro Rekrutacji i Badania Losów Absolwentów UMW. Kontakt: rekrutacjaumw@umw.edu.pl